Alla inlägg under april 2007

Av Kattis - 30 april 2007 19:54

(Här spårade hundarna på Ulrika & Mats åker i Ängeby) 

Jobbade några timmar i morse. Sen for jag hem till vovvarna. Dom blev glada att matte kom hem, de tyckte att det var trist utan sällskap. Åkte till Ulrika i Ängeby för trevliga aktiviteter. Vi kom fram till att vi skulle gå ut i skogen med dummies och spår grejorna. Fick låna en fin åker av Ulrika och Mats för att lägga spår till Wilma och Nemo. Medans spåren låg så begav vi oss ut i skogen. Vi gick på undebart fina stigar tills vi kom fram till lämpligt ställe för att göra en liten "dummie sök" övning. Ulrikas hundar är så duktiga eftersom hon tränar så flitigt!! Nemo fick vackert träna att sitta still och titta medans de andra jobbade. Nyttigt men svårt tyckte Nemo. Wilma fick springa ut på söket. Gissa om hon njöt! Hon fullkommligt älskar det! Hon släpade dummisarna över stock och sten trots  sin lilla storlek. Skickade Nemo en gång eftersom han var så himla duktig, så ska man inte göra har jag blivit lärd, men ibland kan man inte låta bli att bryta mot "reglerna".


När vi var klara med söket och var på väg därifrån hittade Wilma något äckligt att rulla sig i. Jag är ganska säker på att det var något som inte levde längre.......är trots det glad att jag slapp se vad det var! Hon luktade så illa. Inga ord kan beskriva stanken som spred sig i bilen på väg hem. Buääähhsss!!!!!!!!! Det var nästan så att till å med Nemo höll för nosen. Men själv tyckte hon att hon blev fin och jag riktigt såg hur stilig hon tyckte att hon var! Nu är hon badad, men luktar fortfarande lite .....underligt...


Sen var det spår dags. Wilma har aldrig spårat på åker förr, endast i skogen. Hon gjorde det galant, missade endast första apporten, men vad gör det! Hon har en fantastisk liten nos lilla Wilma. Spåra är bland det bästa hon vet.

Nemos spår blev ganska långt. Jag lade ut många apporter och två vinklar fick det bli. Var noga med att ha honom på tio meter (matte har ju lite broblem med linan). Han hittade alla apporter, det gick som smort kan man säga. Han jobbade på jätte bra trots att vi hade apporterat i skogen innan. Trodde han skulle vara trött, men icke. Han var lika nöjd över sin insats som jag. Han är så duktig!


Nu är vi helt slut! Totalt slutkörda. Tack för en jätte rolig dag! Idag har vi haft så roligt. Det är det bästa man kan göra med sina bästa vänner.

Go natt allesammans!

Av Kattis - 29 april 2007 16:26

I morse for vi iväg till Tierp. Där bor Nemos syrra Smilla. Det var nästan ett år sedan vi träffades. Sååå roligt att träffa dem!!

Smilla är lika vacker som hon alltid varit. Nemo putsade hennes öron så att de blev dyngsura. Han tyckte det var toppen att träffa syrran. Wilma satt mest och skällde, här var det på tok för tramsigt tyckte hon. Ulrika gav Smilla en ny frisyr med saxen. Hon blev fin sommar i kostymen.

Ikväll ska vi ut och gå lång runda med Ulrika och hennes hundar och Ida och Molly. Då lär vi vara lagom trötta till kvällen. Men innan dess ska jag träna lite höger svängar med Nemo. Vi ska få till svängarna om det så är det sista jag gör!


Av Kattis - 28 april 2007 18:29

Denna helg är extra skoj tycker vovvarna. Eftersom vi är hundvakt åt Troja. En av deras bästaste hund kompisar är hos oss. Hon ska vara här tills på tisdag, hennes matte och husse är i Umeå. Hon trivs bra hos oss. Nemo gillar att ligga brevid henne och sova, men hon vill helst vara ensam när det är dags att vila.... Hon är en jätte trevlig hund men hon har ganska mycket egen villja, inget "will to please" direkt....

Vi har precis varit ut på lång promenad. Dessutom försökte jag träna med Nemo efteråt men han var inte alls på g. Så vi fortsätter senare.

Vi drog iväg på kalas till min storebror idag. Hans lilla dotter Ronja fyller två år idag. Där bjöds det på fika,tårta med massor av grädde på. Såååå Gott!! Hon fick ett stort mjukisdjur av oss, jag tror hon tyckte att han var fin. Ronjas stora syskon Lina och Albin hade dessutom bakat smaskiga choklad muffins. Nu ska jag och Tobbe ut och springa spåret(bränna tårtan). Nemo hänger med såklart. Ska fråga Wilma om hon har lust att hänga med. Dessutom har det blivit så grönt och fint ute. Bara det gör att man känner sig pigg och stark! VÅÅÅÅR!!

Av Kattis - 26 april 2007 15:08

I går kväll åkte vi direkt efter jobbet till jakt träningen. Den hölls av Tina och Ewa. Attans vad roligt det var.  Men svårt. Eftersom det var ett bra tag sen vi tränade så kände vi att vi var lite "rostiga". Men det gick bra tycker jag. Nemo kämpade på som bara han kan. Det kändes jätte bra. Vi höll på ganska länge, nästan tre timmar tror jag, så både jag och Nemo blev väldigt trötta i bollen. Vi tränade att gå på linje, linjetag, inkallning med dragning bakåt och en massa annat som var svårt. Vi fick även prova på en markerings övning (tror att det heter så......). Nästa träning blir ännu lite svårare, men vi ska träna på med linjetag och inkallningar och annat skojs som matte kan hitta på. Väldigt nyttigt!


I morse var jag vid motions spåret klockan fem. Tänkte att va sjutton jag tar ett varv! Så då sprang jag yrvaken ett varv i spåret. Kände mig jätte duktig. det var lite jobbigt, men i slutet fick jag håll och det kändes tungt. Sen kom våra promenad kompisar strax efter fem så det gick vi två varv också. Det tog typ på krafterna. Det var bra trögt på jobbet på förmiddagen, men sen vaknade jag till liv igen efter lunchen.


Wilma tyckte att hon utsattes för tortyr! Särskilt sista varvet. Men hon lunkade med och försökte iallafall vara på glatt humör trots att hon var lite yr i mössan så tidigt på morgonen. Nemo tyckte att det var en bra start på dagen, det borde vara så här varje morgon!!

Ikväll ska jag träna lite med hundarna sen ska vi nog mest lata oss, det är vi värda denna dag!

Av Kattis - 23 april 2007 16:51

I morse klev vi upp i ottan som vanligt. Nemo stod redo att gå ut. Däremot Wilma....hon avskyr att gå upp tidigt. Hon var så trött att hon knappt orkade öppna sina små ögon. Hon började buffa på husse så han skulle flytta sig så att hon kunde ligga på hans varma kudde. Han flyttade sig snällt för att slippa hennes kraffsande. Flera gånger ropade jag på henne, men hon vägrade gå på tidig lång promenad. Nemo och jag gick själva. Undrar om hon börjar bli lat? Hon är snart sju år. När vi kom tillbaka en timma senare låg hon fortfarande och snusade i sängen. Hon vaknade till liv och sträckte på sig, gäspade och lunkade ut i hallen. Vi gick en kort runda innan vi åkte till jobbet. Det tyckte hon var lagom. Wilma ville bara ha sin frukost fort som attan, man blir ju hungrig av att sova vet ni!


Vi ska ta en skogs promenad nu ikväll. Hoppas att det blir bättre väder i veckan, jag fryser ständigt. Det är kallt överallt! Nemo träffade en terrier valp idag på jobbet. Han ville gärna leka med den, men valpen tyckte att han såg stor ut och vek åt sidan. Det förvånade Nemo väldigt mycket. Han tycker själv att han är den roligaste lek kompisen man kan ha. Hmm...han tror nog att han är som en hundvalp ungefär....








Av Kattis - 22 april 2007 20:20

Tävlingen började galant! Budföringen gick perfekt. Sen var det dags för platsliggning. Tyvärr var den lite stökig. Flera hundar var uppe och gjorde annat än att ligga.... Bla en mycket stilig rottis hane! Jag tänkte direkt att nu går det åt skogen! Rottisen började springa lite med en dobbermann tik. Nu satt de andra hundarna. Men Nemo låg kvar lungt och stilla hela tiden! Han var den enda som låg. Gissa om man blir glad.

Sen bar det av för att lägga spår. Jag har nog knappt varit med om en sån blåsig dag. Frös precis hela tiden. Tyvärr nollade vi spåret. Jag klantade mig rejält. Jag trodde inte att han markerade första pinnen utan att han gick förbi. Jag trampade precis brevid den...tänkte ta den i farten men mina nerver var helt ur funktion. Så jag tog den inte mitt pucko!! Strunt samma tänkte jag i nästa sekund...han tar nästa....men den missade han. Han gick ur spåret flera gånger och kämpade i blåsten med att finna tillbaka till spåret. Han hittade slutet. Domarna tyckte att han var jätte duktig, en riktig fighter. Som han kämpade! Sen undrade dom varför jag inte tog den första pinnen? Öhh..men jag märkte ju aldrig att han markerade den! Men domarna sa att han gjorde det. Guuud vad matte är KORKAD! Det misstaget gör man förhoppningsvis inte om igen.

Även om jag visste att det var kört så körde vi lydnaden. Jag var inte i topp nu så det kändes inte så jätte roligt. Men vi fick 8:or 9:or och tyvärr nollade vi framförgåendet och hoppet! Framförgåendet var jag inställd på att det kunde gå åt skogen, momentet är inte riktigt som det ska än. Men hoppet! Han hoppade fint på kommando och så tänkte han lägga sig på andra sidan! Så jag tog i ordentligt och gjorde ett jätte stort hand tecken. Han satte sig jätte snett så när jag kommenderade tillbaka honom så gick han den enklaste vägen, nämligen runt hindret.

Ja, det var den tävlingen det. Men jag ger inte upp. Vi ska klara appellen! Jag vet att vi kan. Vi hade klarat det om vi inte hade nollat spåret.

Jag är så stolt över min Nemo. Han är så jädrans duktig! Han kämpade på och gjorde såklart sitt allra bästa! Nu vet jag hur appellen går till så det hoppas jag att jag tar med mig till nästa tävling. Men det värsta är att man blir så sjukt nervös. Önskar att man slapp det besväret. Det tar nog ett par dagar innan min mage blir som den var!

Vi har precis tagit en runda i spåret. Tyvärr regnade det men jag orkade jogga hela vägen trots att jag hade håll hela vägen. Två och en halv km. Nemo sprang brevid mig hela tiden som för att övervaka sin matte på bästa sätt. Han tyckte att det var jätte skönt att lubba runt i spåret med mig. Wilma tyckte inte alls att det var roligt. Hon tog en kotte i munnen och höll sig ungefär 30 meter bakom hela vägen, ifall jag skulle vända så skulle ju hon hinna före oss hem. Wilma skulle hellre ha legat i soffan glott lite på tv:n och tuggat på sitt favvo ben.....

Av Kattis - 18 april 2007 17:19

Nu börjas det. Jag är jätte nervös inför lördagen. Handsvett och magont om vartannat. Varför ska man hålla på såhär? Fundera på om vi kommer att klara appellen. Lydnad har jag ju tävlat så det vet man ju hur det är. Men nu är det så mycket nya saker.....ja ja...det går som det går...


Sprang spåret häromdagen. Orkade hela rundan. Kändes fint!


 Nu ska jag fortsätta vara nervös.....

Av Kattis - 13 april 2007 20:36

Villken vecka det har varit. För att inte tala om idag. Jag har tränat mycket mer än vanligt med hundarna i veckan. Super roligt. Jag och Ulrika har gått våra vanliga morgon rundor som börjat vid fem tiden på morgonen. Vi har traskat på som bara den. Nemo har varit JÄTTE duktig trots att syrran har höglöpt! Han är så underbar! Wilma har fått träna agility. På hennes 10 i topp lista ligger "agility med mammsen" på andra plats och på en självklar första plats är det att ÄTA och slappa i soffan på husses mage! Resten av listan är full av konstiga ting...På söndag ska vi på dop. Så idag har vi varit till stan och shoppat. Som vanligt är vi ute i sista stund. Men det gick otroligt bra! Det bästa är att jag köpte nya kläder. Och jag har lovat mig själv att låta bli att köpa kläder tills jag gått ner mina kilon. Men eftersom vi ska på dop var jag tvungen. Råkade se mig i en jätte stor spegel på jobbet idag. Jag har gått ner en hel del! Så det känns underbart! Jag köpte jätte små kläder idag! Jisses vad roligt det var. Nja, små och små.....men mindre....Det värsta är att jag skulle kunna handla hur mycket som helst, men det går ju typ inte!När vi kom hem från stan satte jag och hundarna fart mot skogen. En liten runda i kvälls vår värmen. Kunde inte låta bli att träna lite allt möjlig med dem. När vi kom hem satte vi fart och städade lite. Nu är jag helt slut. Just det, vi köpte en jätte fin dop present till lilla Linus. Hoppas att de tycker detsamma. Stack in en liten stund på guldfynd också. Det finns så mycket fint. Jag sa till Tobbe, min sambo, att jag nog var värd lite guld. Han tittade åt andra hållet och traskade ut ur affären. Men men....det blir nog bra med det..Nu ska vi titta på TV en stund. I morgon är det en ny dag med massor av saker som ska göras. klockan tio ska vi vara på brukshund klubben,det är ju städ dag!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards