Alla inlägg under juli 2011

Av Kattis - 29 juli 2011 20:53

Ja då är elit start nr två avklarad. Det blev ungefär samma summa som första starten. Och det hade ju kunnat gå så jäkla bra-men.........


Sitt:9 Trampar vid återgång, inget jag kommer lägga nån energi på.

Plats:10 BRA!

FF:7,5 Bättre än sist!! Snett sitt, föraren trampar-oj gör jag??? INGA DK!!!!!!

Dummen:7,5 Överlycklig, han fixade den! Runda vä svängar, ngt långsamma skiften

Inkall:6 Han startar i ett hejdundrande tempo, får ej stopp utan en massa dk, sent stå!

Rutan:5 Han springer så fint, men lubbar mot en massa plast snören som blåser runt i vinden, lyckas få in honom med en massa dk....

Dirigeringen:8 underbart! Lottade hö-svåra höger! Han gör det så bra han kan! Jätte nöjd!

Hopp:0 Springer förbi....läs nedan i inlägget.....

Vittring:0 tar bara en pinne! Givetvis fel pinne.

Fjärr:6,5 Trött, dk segt flyttar bakåt lite....

186p. Inget pris. Men ni ska veta hur jäkla nöjd jag är och det var så roligt!!!!!!!!


Det har gått så bra att träna sista tiden. Var nervös som sjutton men det startade så bra så det försvann sen. 7;5 är jag skit nöjd med ska ni veta. En halva bättre än sist. Men det ska bli bättre. Han var med hela tiden. Det var ett långt ff, med en massa halter här och var. Fick betyget "bitvis mycket bra". Det känns fint! Barbro delade minsann inte ut nåt extra, men det var skönt med en rättvis domare! det var verkligen lika för alla. Så härligt att han fixade dum rutan. Ett lyckorus gick genom kroppen. Inkallningen var kass. Han fick till en jäkligt bra start men ville absolut inte stanna då. Så synd. Rutan sen då. När han sprang från kon till ruta virrade han omkring och irrade. Det var dubbla plast band runt planen som blåste och lät-jag tror han ville dit lite på skoj........ Men jag lyckades dirigera honom rätt. När han väl såg rutan gjorde han den jätte bra. Vårt svåra moment apporterings dirigering fixade han galant idag. Min gosse! Vi lottade naturligtvis höger apport, som är svår. Men han fixade en 8 i protokollet!!


Så resten då.... När det var dax för hoppet stod den där fjärr snurran rakt framför oss bakom hindret. Nemo kollade in den med stor iver. Bad tävlings ledaren flytta den. Men hon ställde den tre meter åt vänster. Jag mitt pucko tänkte att han borde fixa det.... Men han tittade på den hela tiden och låste sig. Så när jag skickade honom sprang han till vänster om hindret hela tiden kikandes på fjärr snurran. Så onödigt! Jag visste ju att han skulle sumpa det.... Men han apporterade kanon fint metallen och hoppade tillbaka och satte sig korrekt. En skit sak, men det är förbannat irriterande när man väl står där kan jag berätta...


Sen var det vittringen då. Nemo sprang vackert ut. Men han orkade nog inte tänka mer för han bara luktade på alla och tog den som såg roligast ut-det var inte min pinne som såg roligast ut! Sista moment fjärr, jag tyckte han gjorde en toppen fjärr möjligen lite segt vi näst sista skiftet. Men så var det visst inte....


Är jätte nöjd. han fixade det som var svårt förra gången. Nu känns det ännu bättre än sist. Nollorna femman och sexan är skit grejjor som fanken ska funka! Det ska gå!


Det var en flat till med. De var sjukt duktiga och hade tävlat SM. Hennes första hund som hon tävlat med! OMG! Förvånande nog tog Bordercollisarna täten. Ja de är galet att se dom arbeta, de är så duktiga snabba och häftiga! En å annan galet bra rottis var med också, kul att se! Sen var det mest vackra dobbisar eftersom det var RM för just Dobermanns. Eh...tur att Wilma var med hon är ju litet av en sån där "robbermann"............


Av Kattis - 27 juli 2011 13:11

...........var liksom lite på schemat idag. Men jag hittade knappt någonting att shoppa, hur trist som helst. Men snart kommer Jenny hit, vi ska dra till Enköping och kolla läget där. Ska nog lyckas bränna några hundralappar...

För övrigt är det här min sista semester vecka. Känns träligt då det skulle vara skönt att vara ledig ett tag till.


Min syster med familj och min mellersta bror har åkt till Gotland en vecka. Därför är jag djur vakt åt marsvinet, kaninen och Mathildas två gerbiler. Hundarna uppskattar verkligen djurens närvaro. Wilma har tittat mest hela tiden på gerbilerna. Hon tycker att dom är himmla fina......


Tyvärr har jag lyckats slarva bort min kamera, det suger rent ut sagt. Det var den allra bästa kameran jag har haft. Kan inte fatta vart jag har lagt den heller. Tobbe skulle haft den för att sätta ut lite annonser på bilar. Nu löste det sig ändå....

Hoppas att bilarna blir sålda nu bara....


För övrigt tränar vi på i godan ro. På fredag ska vi tävla jag och Nemo. Än är jag inte nervös. Dessvärre så lär jag snart bli det gissar jag. Har förhoppningar om att det åtminstonde kan bli ett tredje eller förhoppningsvis ett andra pris åtminstonde. Vi har mycket att fila på.


Har äntligen fått min nya telefon. Men det är ganska mycket jag inte fattar och en massa knepiga finesser på den. Instruktions boken är liksom i telefonen, krångligt tycker jag, för man vill ju liksom läsa samtidigt. Eller så börjar jag bli gammal....


Ha en fortsatt bra onsdag!

Av Kattis - 23 juli 2011 12:18

 Idag blir Nemo 7 år. Mitt svarta yrväder!   


                               

                                  

Av Kattis - 22 juli 2011 13:01

Det var en vecka sen vi kom hem från Folkrace festivalen i Vimmerby. Sjukt roligt och trevligt hade vi. Det blev inga final åk för Tobbe eller Henkan. Här kommer lite bilder!


I bilen på väg........

    Här väntar vi på Henrik och Erika utanför Willys...     I bilen var det skönt att sova tyckte lilla Wilma......     Det var intesiva dagar. Bilar bilar bilar..... Massor av folk, hundarna var jätte duktiga och vilade vid våra stolar. Vi hade tur med vädret, knappt någon sol, moln och lite regn nån dag. Bra hund väder!

Tobbes gula opel och Henriks Toyota....   Förarmöte.....         Bra grejjor.....     Hmmm.......????????????     Här satt vi!       Trött av mycket ståhej.............   År man liten får man plats på bra ställen! 

  Nemo fick tid att glutta på snygga flickor också....... 

 Tobbe fick behålla sin bil och dessutom fick han med sig den här, 154 bud och han fick den. Han har aldrig någonsin fått en bil på budgivningen, det var riktigt skoj! Ett riktigt vrål åk!!!!!   

Tror det var första gången de sov tillsammans någonsin......... Mysigt!         

 Efter en lång vecka for vi hem. Tröttast var nog hundarna..... De sov som klubbade sälar på vägen hem....  Oj....det blev mest hundbilder.... konstigt....       Hoppas vi åker nästa år igen!

Av Kattis - 10 juli 2011 09:22

Borde börja packa. Men jag har ingen lust alls. Jag vill vara hemma. Träna med tränings kompisarna. Inte sitta på en stol i skuggan i en vecka. Stånk! Nemo har burit runt på min toffel så den är borta, mina bästa tofflor. Blir galen jag kan inte hitta den! Är irriterad över att min nybeställda telefon inte har kommit. Den borde senast ha kommit i fredags. Den hade varit bra att ha den här veckan. Tränade lite dumruta med Nemo i morse. inte några skiften, bara gå runt i en stor fyrkant. Svängarna framförallt. Han var duktig och tyckte det var riktigt skoj! När jag gick där utan att göra några skiften började han tänka lite. Han provade att göra skiften, lägga sig och stanna. Kanske är detta bra för att få honom ännu mera uppmärksam? Hundträning är märkligt ibland. Tänk vad enormt mycket det är man inte kan och vet!


Nemo klurar på något.......

 

Av Kattis - 9 juli 2011 21:00

Nu har vi kommit hem efter att ha varit långt ut till skogs och spårat. Vi var duktiga i dag och tränade lite passivitet. Band fast hundarna och satte oss på våra ryggor och käkade. Vi köpte pizza på en avlägsen pizzeria och drack Trocadero. Alla klarade passiviteten bra utom Nemo. Han trodde det var trix dax och pysslade med, ja allt utom att vara lugn. Wilma och särskilt Mio satt bara och funderade på vad vi höll på med....


Smarrigt.......

         Gott!!!!       Trix dax!  


Det visade sig vara svårt att spåra idag. Mest blåbärs ris och torrt till tusen i backen. Alla kom runt med lite krångel i nån vinkel. Bloduppehållen var inte heller svåra. Tur att spåren inte var längre, då hade dom haft väl jobbigt! I dag lärde vi oss att underlaget inte var det lättaste och att om man snitslar ordentligt så blir allt mycket bättre  !!!


Nedan lite bilder från skogen!

Sussi och Mio in action!

            Jag och Nemo selar på.........                  

Efter spårandet åkte vi en bit längre bort i skogen och tog en liten promenad. Vi var nämligen i samma område vi bodde när vi var riktigt små. Syrran kom till och med ihåg ridvägarna hon red på med sin ponny Smulan. Det var en av de små vägarna vi gick på. Ur läckert! Fin skog med en massa mysiga stigar.

Full rulle!!!

  Go kväll!

Av Kattis - 9 juli 2011 13:54

Träffade Mia på UBK för lite snack och träning. Jätte roligt att träffas, känns som en evighet sedan sist. Puma har blivit friskare och jag är så oerhört glad för Mias skull, så glad att hon "blir reparerad". Det gick bra för Mia och Puma. De tränade på vittringen, som går mycket bättre. Dumrutan var jätte fin. Vad jag önskar att min hund var så där rask och alert i steget!! Puma gör lika som Nemo när det är dags för dirigerings apporteringen. Fort till konen och sen bara springer och tar en apport. De hinner liksom inte lyssna på vad man säger. Och det är så frustrerande. Men Puma var ändå duktig idag för trots att hon sprang på motsatt apport så sprang hon förbi den och mitten apporten och sen tog hon rätt! Undrar HUR dom tänker de små liven, tänker gör dom ju absolut......


Nemo och jag tränade en gång på dirigerings apporteringen innan Mia kom för vi var på plats lite tidigare. Då gick jag ut med apporterna innan så han verkligen skulle lyssna på vad jag sa. Nackdelen var att jag ställt upp dumrutan en bit därifrån till höger. Så när han vände på skallen så såg ju han en gul rolig kon och sprang ditåt. Förbannat klantigt av mig, men skit samma..... Han lubbade rätt sen.


Resterande tid av träningen gick åt till dumrutan. Vi gick gick å gick o gick o gick...................... Det blev fel fel fel fel o fel. Men Mia har fått mig att förstå iaf. Hennes analys av det hela var intressant. Nemo är oerhört förig. Han lyssnar , men hör vad han tror han hör. Jag har tränat lite tokigt tror jag. Lärt honom att han inte behöver lyssna. Mia talade om också att jag ska använda ligg istället för ner eftersom det går mycket snabbare då, och det inte är för att det låter lika, sitt o ligg alltså, utan för att han inte LYSSNAR på vad jag säger. Det är så svårt att tänka på hur och vad man säger på vilket sätt osv. Min hjärna är som smält smör just nu. Ska inte träna detta utan att Stina eller Mia är med och hjälper till, det känns som en mycket bra plan! Avslutningsvis satte han sig på kommandot SITT, det kändes plötsligt väldigt uppmuntrande! Nemo blev seg av värmen och han tappade lite fokus. Men det kan ju ha varit lite enformigt vad vet jag......


Nu blir det vila en stund sen drar vi ut till skogs och spårar igen............. Tyvärr blir det ingen lydnads träning på en vecka nu eftersom vi ska åka på semester. Men vi båda kanske behöver en paus. Snart är det ju Elit start igen... Hua mej....

Wilma var med också. Men hennes mat och som klocka ringde, då var det sov dax. Hon tycker om att bara vara med. Hon fick en korv bit iaf, för att hon är så gullig!

Pratade med Mia om skotten också, nu känns det bättre och inte så hopplöst. Man

ska inte bry sig så djävligt, då går det bättre! Bara att träna på helt enkelt!


Ha en fortsatt bra dag! Ska försöka fota lite i eftermiddag  





Av Kattis - 9 juli 2011 09:23

 

Ibland slås man av hur mycket man tycker om sina ögonstenar.....


Idag gick vi upp före klockan sex. Eller vi o vi...... Nemo och jag vaknade då. Vi låg en stund i sängen och det tycker Nemo är gosigt när vi kan ta det lungt på morgonen och han kan ligga brevid mig och bli lite kliad lite på huvudet eller magen. Wilma var jätte trött. Fick låtsas att det satt en katt utanför för att hon skulle komma med ut på morgon rastningen. -Men oj, titta en liten kisse! säger jag och öppnar dörren. Då vaknar hon på mindre än en tiondels sekund och står genast givakt vid dörren. Rubbat, men ibland måste man ta till fula trix.


Sen for Tobbe och jag långt bort till en fin skog för att lägga lite spår till Nemo och Mio. Tobbe fick sätta snitslar och dra skank och jag gick med blodet. Inte alls så lätt att hålla koll på så många saker! Tror spåren blev korta i vanlig ordning. Men jag trixade till det med ett bloduppehåll på några meter så får vi allt se hur dom löser det lilla problemet. Tobbe var första gången ute till skogs och la spår. Så han gick vid sidan av alla små grästuvor ormbunks buskage och pinn högar. Det är ett slött rådjur som har blivit skadat i skogen idag........ Men det gör inget alls. Han var väldigt duktig och planerade noga hur han skulle gå. Han har stor potential som blivande spårläggare! Vi ska gå spåren senare i kväll, då blir det ganska många timmar gammla.


Senare ska vi hinna med lite lydnads träning. Hoppas det går bra idag. Dum rutan är ett rent helvete och nu vill Nemo inte göra någonting alls rätt nån endaste gång. Jag FATTAR inte hur nåt så litet kan bli så enormt!


För övrigt lider jag av ångest, som fan. För några veckor sen var vi till Oland på torsdags träning. Jag la Nemo plats när det skulle skjutas. Han blev påverkad av skotten. Vet inte varför. Såg endast att han drog bak öronen lite, men det kändes inget konstigt eftersom de låter ju högt trots allt. Dessutom la jag honom så långt bort från skytten som var möjligt.  Han var lite låg sen när jag satte upp och avslutade. Han låg bara två skott dessutom. Men jag kunde fortsätta sen med tränandet. I går kväll var vi ute på gräsmattan och tränade lite. Då small det. Samma sak. Svansen åkte ner och han tittade sig omkring. Fattar inte. Eftersom jag har en skott rädd hund, Wilma,  så vet jag vilket helvete det är. Det här är det värsta som kan hända. Ska genast ta tag i problemet och fixa så att jag kan träna ordentligt under ordande former med smällar och skott. Det här är verkligen inte kul alls och det gör ont i själen! Och varför i helvete händer det nu??????


Men snälla säg att det går att träna?? Han är ju berörd inte rädd, det är ju en jätte skillnad. Fy vad jag känner mig illa till mods av detta..... Kanske är det bara tillfällen? Nää det kan det inte vara, för han har aldrig någonsin brytt sig   ....





Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards