Alla inlägg under juli 2008

Av Kattis - 31 juli 2008 22:57

Ja idag blev det en senare kvällsrunda än vanligt. Jag träffade en granne. Han bor en bit bort. Tyvärr blev jag påmind om hur sträng han är mot sin hund. Stackars hunden kröp längs backen med svansen mellan benen. Han sa vid ett tillfälle att hon är en "typisk gamal kärring" som "bara mopsar upp sig". Då sa jag nå't i stil med att "nja hon ser ju inte särskilt störig ut...." Stackars vovven. Jag möter honom kanske tre fyra gånger om året. Varje gång har han en liten föreläsning om hur "hundarna uppfostrar varandra genom att dra varann i öronen bla bla bla". Men vem är jag som tror att jag vet nå't mitt pucko??!! Wilma tycker han är otäck. Hon sticker bara raka vägen hem. Nemo....han är lika glad som vanligt. Troja tyckte han var mystisk tror jag. Hon skällde ut honom det värsta hon kunde.

Nu kommer Tobbe hem. Han är visst salongsberusad. Han har varit på rallycross i Strängnäs. Nu ska vi sussa. Klockan sju i morgon bitti ska jag möta Mia och åka till skogen och spåra. Natti natti!

Av Kattis - 31 juli 2008 18:40

Vilket oväder det blev! Det regnade nyss så att det blev som en sjö utanför. Man såg knappt bilen som står parkerad utanför huset för allt regn. Det åskade och blixtrade, drog därför ur alla sladdar jag kunde hitta på. Och då tänkte jag att nu har det nog blivit svalt ute.....men näää....det är fortfarande ganska kvalmigt ute, men mycket bättre. Hoppas att det blir svalare. Det känns helt trist att inte orka göra något för all värme.

Men det är mycket bättre i luften nu. Dessutom var det precis en skräck film på film kanalen. Det var nog tur att jag var tvungen att dra ut alla sladdar för åskovädret................

Av Kattis - 31 juli 2008 15:34

.........än att blogga tydligen. Har varit in till stan en sväng och handlat. Helt sjukt vad det är skönt med körkort! Fortfarande känns det som en lyx att få köra bil helt själv vart somhelst närsom helst. När ska jag fatta det ra? Sen var jag tvungen att ringa till min käre väninna Jenny. Pinsamt värre!! Jag skulle ju ta hand om deras post, men det hade jag glömt bort! Men jag ringde och sa det till henne. Jenny garvade (på pickalurven månne) och sa att det var helt ok. Sen började jag leta efter husnyckeln där deras nyckel också sitter. Är som vanligt helt förvirrad. Efter mycket tandgnisslan hittade jag den i min tränings rygga. Phuuu! Jobbigt värre annars om jag inte hittat den. Sen fick hundarna vara hemma själva en stund och jag tog en sväng till Jumkil. Det hade inte kommit så mycket post som tur var. Men med mängder av reklam kan ju post lådan bli full bara på en dag eller två. Sen åkte jag till Willys. köpte tyvärr lite snask....borde låta bli men det gick inte att hejda mig där bland snask hyllorna.


Nemo är bamse trött idag. Jag hoppas att det är värmen och inget annat. Hittade en fästing på Nemos kind. Har satt på ny Expot! Jäkla fästingar, vad är de bra för? Svar: ingenting, de bara sprider sjukdomar och en jäkla massa elände!! 

Av Kattis - 31 juli 2008 12:54

Wilma började plötsligt fara runt i köket. Då fick jag se att det var en insekt, gräshoppa, på köksgolvet! Wilma tyckte den var jätte rolig! Och plötsligt for den iväg och då stod hon bara kvar och fattade typ noll. Sen fick hon syn på den igen. Skuttade fram och morrade lite på den. Sen for den ut genom köksdörren. Tur att den hoppade ut, jag tycker insekter är läskiga. Måste skärpa mig och ta lite bilder. Jag är bara för lat på den fronten. senare ska jag åka och spåra med "tränare" Mia. Nemo verkar vara helt ok i sin lilla svarta tass. Blir väldigt orolig........... Saknar brorsan och Jenny lite, det är tomt när de är borta........Troja har det kalas bra här hoss oss. Just nu ligger hon ute på gräsmattan och myser. I morse var vi ut i skogen. Hon är så tacksam. Hon älskar att strutta omkring i skogen. Ett tag busade hon med de andra. Hon blir jätte ivrig att gå på promenad så fort jag tar fram kopplet, då vet hon att det är nå't skojs på G.


Mia ringde nyss. Vi hoppar över spårningen idag. Det är för varmt. Vi bokade i morgon bitti istället, det blir kalas bra. Det är dumt att spåra när det är såhär tokvarmt tyckte vi. Nemo gick ju så jätte bra sist så då kan man ju ge hundarna bättre förutsättningar på träning. Åtminstonde ibland... Puma lär också tycka att det blir jobbigt med värmen. Undrar om jag ska sticka till stan en stund nu när hundarna ändå pausar?

Av Kattis - 31 juli 2008 10:48

I morse åkte vi till skogs, jag och Wilma. Där hade vi bokat spårning med Carina och Anna. Jag gick Wilmas spår själv. Anna och Carina gick ut spåren åt varandra. När vi gått ut spåren fikade vi och snackade en massa. Busy och Anna fick gå ut sitt spår först. Hon spårade jätte bra. hyffsat lungt och väldigt noga. Tonic spårade också super bra idag. Han tog sitt upptag skita bra. Wilma spårade också bra. Men det var sannerligen jobbig terräng för hennes dvärg storlek. Stackars Wilma fick hoppa fram i skogen idag. Men det gick det me'! Wilma fick första gången på länge göra saker själv med sin matte!


Nemo fick vara hemma med Troja idag. Jag ska spåra ikväll med Mia. Och sen har han ju varit lite halt på sin ena framtass. Har igen aning om vad som är fel. Bara det inte är nå'n fästing sjukdom eller skada. Men han är pytte halt och inte alls hela tiden. Vi får se vad som händer och sker. Jag kan inte se eller känna nå't konstigt.


Igår kväll var vi till brorsan och firade Albin som fyllde år, 7 år! Stora killen. Han fick ett par camo-shorts av oss och en Adidas t-shirt. Super coolt! Men han tyckte till en början att det var trist med ett "mjukt paket". Han vände på kartongen och skakade på den ihopp om att nå't mer nog skulle trilla ut. Han fick video filmer av Tobbe med monster bilar och andra slags tuffa bilar på. Typ jätte gamla video band som har legat i ett skåp här hemma i en herrans massa år som vi ändå skulle kasta bort. Men jag tror han vart glad över filmerna. Sen bjöds det på soppa och pannkakor och fika. Så smaskigt! Sen plötsligt kom Albin ut med sina nya outfit! Ja...det var kanske lite skoj ändå. Han blev jätte fin i sina kläder.


Bokhyllan är ihoskruvad och vi har nästintill städat färdigt. Det är fint hemma nu. Skönt värre efter några dagar i kaos! Jag ska ta och kasta tv bänken och vardagsrumms bordet också. Gammalt skit! Ska köpa nytt. Men jag har inte hittat nå't bra bord än. Vill ha ett ganska litet. Hmmmm.... jag har hittat en tv-bänk på Ikea. Det kommer bli super snyggt!!! Sen behöver jag nya persienner till sovrummet me'. Blommorna! Jisses när ska jag köpa blommorna? Har ju fått massor av bra tips nu på hållbara och tåliga blommor!!


Ha en fortsatt bra dag!



Av Kattis - 30 juli 2008 16:01

Men det är fortfarande massor att göra. Har dessutom huvudvärk. Inget roligt alls. Var ut med hundarna för ett tag sen. Nemo tar sats allt han kan redan från ytterdörren för att hoppa i poolen! Den står lite längre bort på gräsmattan. Troja gjorde ett tappert försök att graciöst stiga ner i vattnet hon med, men Nemo gjorde en liten våg i vattnet. Ack hon blev visst blöt om nosen stackars liten plutta! Så sen gick det absolut inte att vara där. Wilma fick plötsligt "tokrabieshundsjukan". Hon sprang i stora cirklar på hela gräsmattan runt runt runt..... Nemo var inte heller sen att hänga på. Han har dessutom kommit på ett sätt att rulla runt i vattnet utan att få massor av vatten i munnen. uppfinningsrik kille, eller är han en fisk tro?


Det roligaste med att städa såhär är att hitta gamla foton och sån't. Jag hittade foton på gamla vänner och det roligaste av allt var att jag hittade bilder på Wilma när hon var valp. Hujedamej!!! Hon var så sööööt!!!! Mattes lilla plutta. Sen hittade jag ett litet album med bilder på Nemo när han var ytte pytte liiiiten! Rensade även bland skivorna och då hittade jag ett videoband med Nemo som valp när jag hälsade på honom hos Annika, hans uppfödare. Jag var där flera gånger och hälsade på valparna och det var inte lätt att besluta vilken jag skulle välja. Men jag bestämde ganska tidigt ändå att just han skulle åka med mig hem! Det var tider det! Han var så tokig när han var liten att det inte gick att sitta med honom på golvet utan att han fullkommligt högg tag någonstans med sina sylvassa nålar till tänder. Kliade mig många gånger i huvudet och tänkte att jag tagit mig vatten över huvudet! Han var liksom helt galen. Men snart blev han sådär fin och underbar som bara han är. Ja det är roligt att sitta och minnas.

Av Kattis - 30 juli 2008 13:22

Nää jag är urless! Städar plockar diskar. Kastar och rensar. Men det ser ut som ett bombnedslag. Blir aldrig klar. Trots att vi bor så litet har vi så mycket saker. Jag har nu kastat massor av saker. De står ju bara å dräller! Nä allt skit ska väck! Men det blev fint och ordning och reda i nya bokhyllan åtminstonde. Undrar om man ska ta sej nå't att äta nu? Det kan man vara värd. Sen måste jag fortsätta städa tills sambon kommer hem. Vore ju kul om det såg sisådär ut åtminstonde. Stånk och stön....

Tack för alla tips på blommor förresten! Ska inhandla några exemplar när jag har städat färdigt.

Hare!

Av Kattis - 30 juli 2008 08:46

I går åkte jag och hundarna till UBK för att träna med Carina Maria och Malin. Vi satt i skuggan. Det var jätte varmt. Det blev mest snack och lite mindre av träningen. Men det är lika trevligt ändå! Men vi tränade ändå en hel del. Jag provade några skick på rutan med Nemo. Det gick super bra. Jag riktade inte in honom heller. Sen kommenderade Malin oss på treans ruta. Då är avståndet mycket längre och man ska själv kommendera hunden att ligga i rutan. Sen blir man kommenderad att gå som i en stor triangel (jag är kass på att förklara känner jag nu......) framför rutan. På tillbaka vägen ska man på tävlings ledarens order kalla in hunden. Har inte gjort III:ans ruta förr. Det gich hyffsat. Förutom att han satte sig upp när jag skulle vinkla andra höger, och när jag ropade på honom och det är meningen att han ska gå fot gick han bakom mig. Han tyckte det var sannerligen märkligt. Jag är nöjd med det! Var mest orolig för avståndet. Men det grejjade han jätte fint!


sen provade vi några inkallande med ställande. Mitt hat moment, det är så svårt! Har ju lärt mig ett litet trix av Tomas. Kasta iväg en godis. Medans han hämtar den så "planterar" jag en bakom mig. Nemo tror att jag kan trolla!!! När jag ställer honom finns alltid en bakom. Han har ingen aning om hur det kommer sig att det alltid finns en där men det gör liksom bara det! Ett tränings trix som funkar bra tycker jag. Vi har tjorvat med detta moment i evigheter, utan att det blir bra. Nu känns det ändå ok, han behåller farten och får till ett mycket bättre ställande än om jag ska kasta en boll (som jag dessutom nästan alltid råkar kasta på honom för jag är så kass på att kasta.....hur kul är det att få en boll i huvudet som belöning?).


Nu på morgonen har jag varit ut och gått med alla hundarna. Troja fullkommligt älskar när vi ska ut och gå. Hon liksom steppar runt i hallen och blir aldeless ivrig. Vi gick ganska långt i morse. Hon tycker det är spännande och ännu roligare tycker hon det är att möta andra hundar på vägen. I dag mötte Troja en Papillon, en Tax och en Collie. Hon blir lika tossig varje gång, igentligen fattar jag inte varför. Hon är ju van att träffa andra hundar.


Idag ska vi till min mellan brorsa. Hans son Albin fyller sju år. Jag tror jag vet vad han ska få av oss. Men vi får se. Ska åka in till stan sen. Måste förbi Mia och höra om det blir nån träning. Nu ska jag fortsätta med bokhyllan. Det kommer bli fint, jätte fint! 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards