Alla inlägg under juli 2007

Av Kattis - 31 juli 2007 12:02

..........har vi tillbringat i skogen. Ulrika ringde i morse och vi beslutade oss för att gå en rask lång promenad i Storvreta skogen.  Hundarna fick hoppa upp på stenar och balansera på omkull fallna träd. De tycker att det är jätte roligt. Nemo visade några gånger att Alonzo skulle skärpa sig.

-Jag är störst! Kom inte här å tro att du kan brotta ner mig hursomhelst, då  blir jag bannad på dig! Det märks att deras förhållande börjar ändra sig lite. Nemo visar på ett bra sätt att han är äldst. Men de leker och har hur kul som helst ändå. Alonzo har verkligen blivit vuxen nu. De hoppade ner i en lerpöl och blev hur skitiga som helst, men det kan det ju vara värt när man har roligt. Nu är de trötta och ligger vid mina fötter och sover.


Jenny kommer till oss idag. Vi ska städa hennes bil. Hon ska sälja den. Har lovat att hjälpa henne med det. Hon är så underbar och åker alltid med mig till veterinären och ska även göra så i morgon. Hon är mitt stöd när det är jobbigt och jag är väldigt blödig när det gäller hundarna. Då känns det bra att ha henne där!


Det känns lite tråkigt att semestern snart är slut. Men så är det ju varje år. Samtidigt är det ju skönt få lite rutin på dagarna. Men det blir så lite tid med hundarna. Så lite tid att träna.


I natt vaknade jag tidigt. Flera gånger. Nu börjar det bli kallt ute oh då kommer mössen på besök. De pysslade med nånting bakom kylskåpet. Gillar dem inte. Därför vill jag ha en kissemiss. Men Tobbe vägrar. Han gillar inte missmjauer. Är det bättre att ha äckilga möss då? Han är livrädd för möss. De är listiga och lär sig snabbt att hålla sig undan från fällorna trots att det finns jätte gott snask där..... Hundarna bryr sig inte om att det är möss i huset. Mössen bryr sig inte om att det finns hundar i huset heller.

Av Kattis - 30 juli 2007 13:23

På förmiddagen idag åkte jag och hundarna till Ängeby för att träffa Ulrika. De har ju kommit hem från Sundsvall nu. Vi tog en promenad i skogen och snackade om ditt och datt. Nemo tycker att det är så roligt att träffa sin syster yster. Alonzo och Nemo lekte när vi var i skogen. Wilma ville att vi skulle gå hem och så att hon kunde äta upp kattens mat. Nu ligger de på golvet och vilar.


Syrran ringde nyss och undrade om vi ville komma till dem och grilla. Bra ide! Det var ett tag sen vi träffades, alltid roligt. Så ikväll åker vi till Örsan. Då blir Wilma glad eftersom hon brukar få göra roliga trix med Mathilda, det snålas inte på snasket där inte...


Nu är det  bara en vecka kvar på semestern. Tänk om man hade fyra veckors semester på vintern också! Det skulle vara perfekt. Det börjar bli lite höst nu tycker jag. Gula löv trillar från träden och det är mörkt på sena kvällen. Och jag blir 30 nästa år! Fy vad tiden går fort!


Av Kattis - 29 juli 2007 20:15

Nu är det redan kväll och vi har precis kommit hem från träningen. Jag och Anna tränade lydnad. Nemo är lite seg efter att han varit lite dålig i magen härom dagen. Men han var otroligt tränings sugen och gjorde allt och lite till för att få träna mest hela tiden. Jag hade ingen bra tränings plan idag så det blev lite av varje. Vi hjälper varann och tittar på varann, det är väldigt bra. Det är mycket man inte vet att man gör. Så det är ju jätte bra med ett par extra ögon. Nästa gång kanske video kameran får följa med!??


Jag märker att det är mycket jag glömt av det vi lärde oss på lägret. Men det poppar upp då och då som små AHAA!! upplevelser. Det var andra där och tränade också. Vi gick lite åt sidan för att inte störa dem. Efteråt fick jag en fågel av grannen. De var där och tränade med sina fina Golden Retrievers (jag är lite sugen på en Golden i framtiden...). TACK! för pippin. Jag tror att jag blev gladare över fågeln än Nemo. Han tar inte gärna fågel, jag har tränat allt för dåligt. Han apporterar fågel endast i vatten i dagsläget. Men vi får allt träna lite på det. 


Tänkte att jag skulle klippa Wilma lite. Men jag kan inte hitta min lilla väska med kammar å saxar. Jag är så glömsk. Jag har lagt den på nåt bra ställe som vanligt. Hon ser ganska tuffsig ut lilla Wilma. Jag hittar den nog snart....

Go kväll!!

Av Kattis - 29 juli 2007 10:17

Nu har vi vilat i ca två dagar. Det har gjort susen. Vovvarna är mycket piggare nu. Jag med. Igår natt väckte Nemo mig. Han stod vid min säng och gnällde. På med kläderna och ut i ilfart. Dålig i magen. Stackarn. Jag fick ställa honom i duschen efteråt. Inte så kul. Han har fått kokt ris och kokt fisk. Och lite morots pure. Det var gott tyckte han. Nu har vi varit ute på morgon promenad i skogen. Ska ut och springa snart. Själv, hundarna ska få vara hemma. Jag har gått upp i vikt ju. Och nu mår ju både ryggen och huvudet bra efter förkylningen. Då  är det bara att sätta igång igen.


Ikväll ska vi träna. Det kommer att bli skoj hoppas vi. Nu är det frukost.

Av Kattis - 25 juli 2007 21:18

I morse var vi till veterinären igen. Inte den vanliga. Han gav mig oroligt besked. Han trodde inte alls att tumören var godartad. Fan, jag blir galen snart. Vi fick en remiss till Ultuna, till en onkolog. Ska dit om en vecka. Varför ska det vara såhär? Men jag har lovat mig själv att köra på som vanligt. Inte hålla på att förbereda mig på det värsta. Då går det inte. Han mår bra. Är pigg och glad och som det är nu så mår han som han ska. Veterinären var oroad över att den växer så fort. Och ingreppet kommer ev att bli stort. Min älskade hund. Jag vill bara att han ska få vara frisk.....


Vi har varit till Knivsta och tränat. Det var jätte roligt. Nemo är fortfarande ganska trött efter lägret. Det har varit mycket träning nu. Men vi gjorde lite av varje. Han var jätte duktig. Wilma och jag tog några varv på agility planen. Hon är som en liten vessla. Hon kan tycka att gungbrädan är lite läskig. Men det gick bra idag. Den tippade över utan att jag behövde stå brevid och ta emot. Wilma var mycket nöjd efter träningen, hon tyckte att hennes insats var mycket bra!


Fick lite besök när jag kom hem. Genast började de kasta bollar och pinnar till hundarna. Hur kul är det?? STÅÅÅPPPP!!! SLUUUUTA!!!! Hundar kan annat än att rusa hysteriskt efter pinnar! Kul att de kom men varför hålla på? Jag har sagt det tusen gånger, gör inte så. I don't like it!!!!! Är jag gnällig kanske?


I morgon bitti står det spårning på schemat. Nemo ska få ett roligt spår. Inte så långt. Han är ju lite trött. Wilma ska få göra ett ganska långt. Hon behöver nog det. Det får inte vara för kort och enkelt åt henne, och många pinnar ska hon få.


I morse när jag ställde mig på vågen blev jag bestört! Jag har gått upp lite. Satan! Fick panik. Sprang spåret direkt på morgonen. Eftersom jag varit så förkyld och dessutom haft ont i ryggen har jag inte sprungit på nästan två veckor. Trodde inte att jag skulle orka hela varvet, men det gick! Nu är det slut på "kan äta snask för jag har ju semester". Visst är det gott med glass och snask, men nej nu får det vara nog. Här ska tränas! Är ju så nära min målvikt.

Av Kattis - 24 juli 2007 10:12

I morse märktes det att Wilma och Nemo var mer utvilade. Nemo trampade omkring i sängen och hade som vanligt en socka i sin mun när han märkte att jag började vakna. Wilma var helt fnattig. hon hoppade upp i sängen och började riva och slita i täcket, helt övertygad om att det levde och att hon var tvungen att döda det. Då skrattade jag så jag höll på att svimma... Vi tog en lång morgon promenad i skogen. Synd att det regnade. Men det var ändå ganska varmt. Wilma busade med Nemo och tyckte att livet var toppen. Hon älskar att vara rottis för en stund....


Vi mötte ganska många andra som var ute och gick med sina hundar. Det blev en och annan rams-läsning, det gick hyffsat. Idag vet jag inte vad vi ska hitta på. Kanske blir det en tur till Jenny och Troja. Städning och vika tvätt står på schemat iaf. Jag sträckte mig i ryggen när vi var på lägret. Har haft jätte ont på vänster sida, jag har knappt kunnat röra mig. Men idag känns det bättre. Hoppas att det går över snart.


Nemo blev 3år igår. Tiden går så fort. Men det är skönt att han är stor nu tycker jag. Han var inte rolig som valp. Gullig,javisst! Men allt man la ner då får man ju åter nu när han blivit vuxen. Man glömmer bort att en stor del till att det blir som det blir beror väldigt mycket på en själv. Nemo var inte som han är nu från början, han har blivit det pga mig. Så det är ju värt det. Jag har hört flera gånger att "han är så lättlärd och okomplicerad". Visst, kan så vara, jag har ingen annan att jämföra med. Men fatta villket jobb jag har lagt ner också!! Alla förstår inte det.


Min bror ska börja föda upp grisar. Han är nog inte klok! Fattar inte hur man kan komma på det ens. Han har redan börjat lite. Grisarna är ju fina men det måste vara jätte svårt! Han har två stora grisar. När han köpte dem så levde de i en trång liten box. Hos honom går de ute i en jätte stor hage och kan göra allt det en gris allra helst vill göra. Röra sig fritt, böka i marken, gnaga på träd och allt vad en gris nu gör. Det kan man kalla för ett riktigt lyxliv!


Av Kattis - 23 juli 2007 18:12

Idag har vi varit till skogs med ett trevligt gäng och spårat med hundarna. Det märks att de är trötta efter läger veckan. Men det gick jätte bra trots det. Nemo jobbar jätte bra i spåret och han ger sig inte utan sliter på tills det är klart. Han var verkligen jätte duktig. Wilma spårade också. Men det är faktiskt en nackdel att vara liten när man ska spåra. Hon jobbar liksom dubbelt eftersom hon måste slita med att ta sig fram också. Hundarna fullkommligt älskar att spåra. Nu är de helt utslagna och lär nog sova gott inatt.


På onsdag ska vi till veterinären igen. Men denna gång ska vi till en annan veterinär. Inte för att att den vi går till är dålig, tvärtom han är sååå duktig, men dessutom har han semester. Nä det beror på att Jenny ska till sin veterinär och ta bort styngnen på Troja. Då passade jag på att boka in en tid efter henne eftersom jag ändå ska åka med henne dit. Hoppas att det går bra. Jag är orolig jämt. Man önskar att man slapp bekymmer, men då blir ju livet på tok för enkelt!


Var hos tandläkaren i morse, det gick bra. Ska bättra på en lagning bara. Så det blir återbesök om några veckor. Nu ska vi klippa klossingar och borsta kostymerna!

Av Kattis - 21 juli 2007 20:33

Idag var sista dagen på lägret. Det har varit enormt lärorikt och jag hoppas att jag lyckas hålla igång med allt nytt jag lärt mig. Vi hade en rolig avslutning. Jag och Nemo gjorde ett klass 2 program. Det bedömdes av Tomas och Mia filmade. Nettan och hennes schäfer gjorde ett lägre program. De är så duktiga! Sen delades vi in i två grupper. Vi fick en grupp i taget titta på det som Mia filmat och bedömma det med hjälp av regelböckerna. Intressant, lärorikt och visst jätte kul. Jag och Nemo gjorde inte ett super program, men det var hyffsat. Vi nollade två moment pga "förarslarv"!! Nog sjutton ska vi få till det så vi kan tävla. Dessutom ser jag reglerna på ett annorlunda sätt nu. Mer förstående.


Tomas hade även en genomgång av varje ekipage, både vardagslydnads och tävlingslydnads mässigt. Gissa hur lycklig jag e ra! Vi fick jätte bra kritik. Jag är så stolt. Han fick mig att känna mig bra. Duktig på det jag gör. Men det kan bli bättre med mer tävlings rutin.


Vi är så nöjda med denna vecka. Och vi ska, om allt är och går som det ska vara med nästa år också. Det är lite sorgligt att det är slut, jag kommer att sakna de trevliga läger kamraterna. Kanske ses vi på någon tävling framöver??

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards