Direktlänk till inlägg 18 augusti 2011

SCALIBOR-NEJ ALDRIG MER!

Av Kattis - 18 augusti 2011 17:55

Har varit på återbesök hos veterinären med Nemo i dag. Med öronen. Han har fått Surolan i sina öron i några dagar, 9 för att vara exakt. En dag kvar. Nåväl. Veterinär Stina började med att gosa med Nemo. . Hon tyckte att han var jätte söt. Nemo gjorde som vanligt. Tog ett stadigt tag om veterinärens skjorta och vevade glatt med hela kroppen, hon skrattade så härligt tyckte Nemo att han ville gosa ännu mer. Hon frågade om han alltid var såhär glad, ja han är alltid så här glad. Men det visade sig vara ett undantag idag.......


Det kikades ner i hans öron med en sån "tittaiöronenmojäng". Såg fint ut. Ingenting kostigt alls. I högra örat gjorde det så ont att Nemo skrek högt och gjorde allt för att komma därifrån. Jag fick stå med honom i ett hörn och hålla jätte hårt. Fy vad han tyckte det var otäckt. Fy vad det gjorde ont i matte hjärtat kan jag tala om.... Än värre blev det när hon skulle peta med en tops för att kunna ta ett prov. Han skrek som om någon stuckit kniven i honom.  Fick verkligen hålla igen för att inte börja grina. Tur det var över fort. Skicklig veterinär, det tackar jag för. Sen höll Nemo hårt i min tröja och viftade lite med sin svans. Han ville inte gosa någe mer med Stina...


Efter en liten stund fick jag resultatet på utstryket. Det var nästan kliniskt rent i hans öron, inget märkligt. Frågade om det kunde vara något annat eftersom han hade så ont i ena örat. Hon trodde han var öm och kanske förväntade sig att det skulle kunna göra hemskt ont. Ja, det låter rimligt, hoppas det är så! Anledningen till att han , som jag tyckte, var besvärad i öronen trodde hon kunde bero på att han var konstant fuktig och och därav har har lite klåda i sina öron. Jag ska behandla klart och sen avvakta.


Passade på att fråga henne om Scalibor halsbanden som mina hundar har. Berättade att de har så mycket färstingar ändå. Och att det inte verkar fungera. Hon förklarade att de ju kan sätta sig ändå men ska ju dö. Men det gör inte fästingarna. Berättade att jag satte på Scalibor på båda i våras och sen bytte till nya för ett tag sedan eftersom de fick så mycket färstingar ändå. Då tittade Stina på mig och frågade när hans öron besvär började. Det stämmer ju ungefär i tiden. Hans öronbesvär kan bero på Scalibor halsbandet!!!!!! De åkte av illa kvickt. Pratade med en arbetskamrat om detta. Då berättade hon att hon använt Scalibor till sin hund. Efter larm rapporten i tidningen för ett tag sedan blev hon jätte rädd och tog bort halsbandet. Efter några dagar blev hennes hund väldigt mycket piggare, hon vet såklart inte om det var inbillning, men absolut kan det ju ha varit så.


Nu hoppas jag att min hund blir frisk och att det inte blir några komplikationer... Han har nämligen reagerat på skott och jag är säker på att det har med öronen att göra! Nu blir det att hålla sig från skogen ett tag tills jag hittat på nåt annat fästing skydd. Men först ska han få vara"giftfri" ett tag! Känns hemskt att jag själv förgiftat honom, låtit honom lida! Min älskade hund  !




 
 
Marre

Marre

21 augusti 2011 18:51

Men stackars liten, här gör det bara ont av att läsa om det som du skrivit, puss på nosen och hoppas att det onda snart försvinner.

Här har man aldrig använt sig av dessa nervgiftiga prepparat. Jag borstar och går igenom pälsen varje kväll, men så har jag också en liten hund, kanske lättare då, vad vet jag?

Tack :) och här har vi då hoppat på den nyaste hundgrenen rallylydnad. Vår första rallydebut är avklarad med ett förvånansvärt godkänt resultat, bara så roligt :) Snart är det tävling på gång igen så snälla, håll alla tummar för oss den 4 sep :)

Krya på till ditt allt och bamsekramiz till er bägge två / Marre&Rasmus

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Kattis

28 augusti 2011 09:54

Men oj vad roligt med lite nymodigheter som rally! Är inte så insatt men jag tror säkert det är jätte roligt! Vi håller alla tassar, stora och små, och alla tummar också för er den 4.e Ha det bra =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 juli 2013 13:27

...........nästan ett år sedan jag bloggade! Just nu har vi semester. Helt underbart. Varje dag har det varit fullt upp, men inte idag. Fullt upp innebär mest hundträning faktiskt. I vintras gick jag en lydnads kurs med Eos hos E&T. På den kursen gic...

Av Kattis - 29 september 2012 09:04


..........börjar min lilla flatte bli lite större. Han är nu lite över fyra månader och börjar faktiskt bli en stor kille. Han är hur go som helst. Vi tränar på både med vardags bestyren med allt vad det innebär, lite lydnad, och vi har just provat l...

Av Kattis - 16 augusti 2012 06:36

För snart tre veckor sedan hämtade jag hem min valp. Han har fått namnet Eos. Jag har lite kass fantasi, men det är ett fint namn. Det har gått bra det mesta sen han kom hem. Han har haft lite trasslig mage, men det har löst sig. Nu mår han toppen oc...

Av Kattis - 4 juni 2012 19:06


I går gick Nemo och jag vårat tredje öppenklass spår. Likaså min syster Sussi och hennes cocker Mio. Vi fick båda två våra sista ettor. Tack gode gud! Flera har sagt att det är enkelt, men jag håller absolut inte med. Är väldigt glad och stolt över N...

Av Kattis - 15 maj 2012 20:38

Tiden går så fort. Min blogg innehåller inte så många nya inlägg. Vi tränar inte så mycket lydnad just nu jag och Nemo. Ska inte göra det heller, vi nöjer oss med att träffa gänget för träning en gång i veckan. Äntligen är vi igång igen. Men jag vill...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards