Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

LYDNADS TRÄNINGEN

Av Kattis - 9 juli 2011 13:54

Träffade Mia på UBK för lite snack och träning. Jätte roligt att träffas, känns som en evighet sedan sist. Puma har blivit friskare och jag är så oerhört glad för Mias skull, så glad att hon "blir reparerad". Det gick bra för Mia och Puma. De tränade på vittringen, som går mycket bättre. Dumrutan var jätte fin. Vad jag önskar att min hund var så där rask och alert i steget!! Puma gör lika som Nemo när det är dags för dirigerings apporteringen. Fort till konen och sen bara springer och tar en apport. De hinner liksom inte lyssna på vad man säger. Och det är så frustrerande. Men Puma var ändå duktig idag för trots att hon sprang på motsatt apport så sprang hon förbi den och mitten apporten och sen tog hon rätt! Undrar HUR dom tänker de små liven, tänker gör dom ju absolut......


Nemo och jag tränade en gång på dirigerings apporteringen innan Mia kom för vi var på plats lite tidigare. Då gick jag ut med apporterna innan så han verkligen skulle lyssna på vad jag sa. Nackdelen var att jag ställt upp dumrutan en bit därifrån till höger. Så när han vände på skallen så såg ju han en gul rolig kon och sprang ditåt. Förbannat klantigt av mig, men skit samma..... Han lubbade rätt sen.


Resterande tid av träningen gick åt till dumrutan. Vi gick gick å gick o gick o gick...................... Det blev fel fel fel fel o fel. Men Mia har fått mig att förstå iaf. Hennes analys av det hela var intressant. Nemo är oerhört förig. Han lyssnar , men hör vad han tror han hör. Jag har tränat lite tokigt tror jag. Lärt honom att han inte behöver lyssna. Mia talade om också att jag ska använda ligg istället för ner eftersom det går mycket snabbare då, och det inte är för att det låter lika, sitt o ligg alltså, utan för att han inte LYSSNAR på vad jag säger. Det är så svårt att tänka på hur och vad man säger på vilket sätt osv. Min hjärna är som smält smör just nu. Ska inte träna detta utan att Stina eller Mia är med och hjälper till, det känns som en mycket bra plan! Avslutningsvis satte han sig på kommandot SITT, det kändes plötsligt väldigt uppmuntrande! Nemo blev seg av värmen och han tappade lite fokus. Men det kan ju ha varit lite enformigt vad vet jag......


Nu blir det vila en stund sen drar vi ut till skogs och spårar igen............. Tyvärr blir det ingen lydnads träning på en vecka nu eftersom vi ska åka på semester. Men vi båda kanske behöver en paus. Snart är det ju Elit start igen... Hua mej....

Wilma var med också. Men hennes mat och som klocka ringde, då var det sov dax. Hon tycker om att bara vara med. Hon fick en korv bit iaf, för att hon är så gullig!

Pratade med Mia om skotten också, nu känns det bättre och inte så hopplöst. Man

ska inte bry sig så djävligt, då går det bättre! Bara att träna på helt enkelt!


Ha en fortsatt bra dag! Ska försöka fota lite i eftermiddag  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 juli 2013 13:27

...........nästan ett år sedan jag bloggade! Just nu har vi semester. Helt underbart. Varje dag har det varit fullt upp, men inte idag. Fullt upp innebär mest hundträning faktiskt. I vintras gick jag en lydnads kurs med Eos hos E&T. På den kursen gic...

Av Kattis - 29 september 2012 09:04


..........börjar min lilla flatte bli lite större. Han är nu lite över fyra månader och börjar faktiskt bli en stor kille. Han är hur go som helst. Vi tränar på både med vardags bestyren med allt vad det innebär, lite lydnad, och vi har just provat l...

Av Kattis - 16 augusti 2012 06:36

För snart tre veckor sedan hämtade jag hem min valp. Han har fått namnet Eos. Jag har lite kass fantasi, men det är ett fint namn. Det har gått bra det mesta sen han kom hem. Han har haft lite trasslig mage, men det har löst sig. Nu mår han toppen oc...

Av Kattis - 4 juni 2012 19:06


I går gick Nemo och jag vårat tredje öppenklass spår. Likaså min syster Sussi och hennes cocker Mio. Vi fick båda två våra sista ettor. Tack gode gud! Flera har sagt att det är enkelt, men jag håller absolut inte med. Är väldigt glad och stolt över N...

Av Kattis - 15 maj 2012 20:38

Tiden går så fort. Min blogg innehåller inte så många nya inlägg. Vi tränar inte så mycket lydnad just nu jag och Nemo. Ska inte göra det heller, vi nöjer oss med att träffa gänget för träning en gång i veckan. Äntligen är vi igång igen. Men jag vill...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards