Direktlänk till inlägg 2 maj 2011

APPORTERING

Av Kattis - 2 maj 2011 20:00

Fick värsta braiga ide'n  ! Rotade fram två dummysar bland hundsakerna som jag plockat undan. Det var evigheter sen vi apporterade! Nu ska här tränas att springa ut från mig tänkte jag! Provade med dubbla dummysar på samma sträcka. La ut dem på ca 50 meter. I stig i skogen först. Han blir som förbytt när sandpåsarna kommer fram! Han är super taggad. Såklart fick även Wilma apportera. Provade även att skicka honom på mer öppen plats. Men då tyckte han andra gången var svår  . Men det var bra att han var så enormt taggad, han liksom blir skärpt. Skulle bara prova en gång till....då blev det inte så jätte bra. Han gjorde som han brukar, bad om hjälp. Han provade flera gånger att be om hjälp, men jag gjorde just ingenting för att se vad som skulle ske. Han sprang ut långt vid ett tillfälle bara precis nån meter från apporten, letade jäkligt bra, intensivt-men vände sen tillbaka.   Ingen näsa där inte! Sen satte han igång att skälla på mig som en galning. Då fick jag nog och sa till honom att nu var det bara att leta faktiskt, sluta trammsa och skärpa sig  ! Ställde honom vid sidan och kommenderade LEEETA apporten!! Då for han sin kos långt ut och letade och fann- en dummy  !!! Wilma fick leta dummy på ett fält. Hon är kalas duktig på att apportera. Hon letar tills hon finner. Och trots att de var tunga så sliter hon på. Huvudvärken blev bättre av att vara ute! Nemo är jätte duktig!  


 
 
Ingen bild

Billy

2 maj 2011 21:38

Om han har svårt att motivera sig att hämta föremål nr 2.3.4 etc efter avlämnande kan du testa att skicka annan hund på föremålet så blir det nog fart när han märker han blir av med det om inte hämtar in nästa. Om han inte är tycker det otäckt då förstås.

Kattis

3 maj 2011 15:19

Å jätte tack för tipset!

 
Marre

Marre

3 maj 2011 19:31

Och här blir man galen på att apporteringen går som en dans här hemma. Men på tävling så vägras det totalt, suck. Misstänker att min dammvippa har basillerskräck. ASG. Nä, så roligt e det faktiskt inte, hm.

Har du kanske tips o ge så hojta till :)

Ha det gött. Kramiz

http://papillonbus.bloggplatsen.se/

Kattis

3 maj 2011 20:37

Hmm...knepigt..... Men då lär han ju tycka det blir lite jobbigt på tävling då? Att han väljer att spotta ut den istället? Gissar att Rasmus annars är en mycket duktig apportör =)

 
Marre

Marre

4 maj 2011 16:17

Mycket möjligt att han inte tyckte att det var det roligaste just då. Men vi behöver störningsträna, det är kanske därför som det sket sig så?
För han är riktigt duktig annars, har film på det på hemsidan :)

Kramiz

http://vovve.info/papillon-kojan

Kattis

4 maj 2011 21:13

Ja förmodligen behövs det störnings tränas, det har du helt rätt i. Ska kika!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis - 17 juli 2013 13:27

...........nästan ett år sedan jag bloggade! Just nu har vi semester. Helt underbart. Varje dag har det varit fullt upp, men inte idag. Fullt upp innebär mest hundträning faktiskt. I vintras gick jag en lydnads kurs med Eos hos E&T. På den kursen gic...

Av Kattis - 29 september 2012 09:04


..........börjar min lilla flatte bli lite större. Han är nu lite över fyra månader och börjar faktiskt bli en stor kille. Han är hur go som helst. Vi tränar på både med vardags bestyren med allt vad det innebär, lite lydnad, och vi har just provat l...

Av Kattis - 16 augusti 2012 06:36

För snart tre veckor sedan hämtade jag hem min valp. Han har fått namnet Eos. Jag har lite kass fantasi, men det är ett fint namn. Det har gått bra det mesta sen han kom hem. Han har haft lite trasslig mage, men det har löst sig. Nu mår han toppen oc...

Av Kattis - 4 juni 2012 19:06


I går gick Nemo och jag vårat tredje öppenklass spår. Likaså min syster Sussi och hennes cocker Mio. Vi fick båda två våra sista ettor. Tack gode gud! Flera har sagt att det är enkelt, men jag håller absolut inte med. Är väldigt glad och stolt över N...

Av Kattis - 15 maj 2012 20:38

Tiden går så fort. Min blogg innehåller inte så många nya inlägg. Vi tränar inte så mycket lydnad just nu jag och Nemo. Ska inte göra det heller, vi nöjer oss med att träffa gänget för träning en gång i veckan. Äntligen är vi igång igen. Men jag vill...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Nemo's gästbok

BILDER


Ovido - Quiz & Flashcards